Recensie Het stoere kunstboek – op avontuur in het Kröller-Müller museum door Dayenne Wamsteeker:
In Het stoere kunstboek word je door kinderboekenauteurs en andere ‘stoere’ Nederlanders meegenomen door het Kröller-Muller Museum. Voor diegenen die dit museum niet kennen: het Kröller-Müller Museum, is een kunstmuseum op de Veluwe. Zo vind je daar bijvoorbeeld: de op één na grootste Van Goghverzameling ter wereld, met zo’n 90 schilderijen en 180 tekeningen van deze wereldberoemde kunstenaar. Ook heeft het museum kunstwerken van andere bekende kunstenaars, zoals de Franse schilder Claude Monet, Pablo Picasso en Piet Mondriaan. Naast een museum binnen heeft het Kröller-Müller Museum ook een hele grote beeldentuin, met meer dan 160 sculpturen van bekende kunstenaars. Voor meer informatie zie: http://www.krollermuller.nl.

Een museum vol schilderijen en beelden is niet altijd even spannend, maar Het stoere kunstboek helpt je naar kunst te kijken en gevoelens daaraan te koppelen. Dankzij dit boek ontdek je dat een kunstmuseum best avontuurlijk en spannend kan zijn. Bij de inhoudsopgave zie je verschillende thema’s en daarbij foto’s van bekende auteurs en Nederlanders die je iets vertellen over dit thema en het daardoor sprekend maken. De mensen die onder andere aan het woord komen zijn Paul van Loon, Ellie Lust, schaatser Kai Verbij en Jochem Myjer. Ze laten zien hoe het kunstwerk is gemaakt, waarom het zo is gemaakt en wat je er allemaal bij kunt fantaseren.

Het stoere kunstboek heeft een zeer gevarieerde lay-out. Zo worden er veel verschillende kleuren gebruikt, bevat het boek veel foto’s van kunstwerken én staan er gedrukte teksten, maar ook geschreven teksten en tekeningen weergegeven. Hierdoor is het boek zeer afwisselend en zeer aantrekkelijk om door te bladeren en te lezen. Naast veel informatie, verhalen en gedichten bij de kunstwerken staat er ook een mooie getekende kaart van het museum in het boek. Dit is een prachtige kaart, met daarin leuke opmerkingen en tips, zodat je het museum goed kunt ontdekken en je museumbezoek nog avontuurlijker wordt. Verder staan er in het boek museumgeheimen en nog wat foto’s die een kijkje achter de schermen geven, altijd goed voor nieuwsgierige bezoekers!

Dankzij Het stoere kunstboek zie je dat het Kröller-Müller Museum zeer gevarieerde kunstwerken heeft staan. Doordat je binnen en buiten van alles kunt zien, is het zeer afwisselend en avontuurlijk. Door dit kunstboek kun je kunst beter leren begrijpen en misschien zelfs mooi vinden dankzij de leuke verhalen, weetjes en gedichten van volwassenen die je helpen het museum te ontdekken. Het boek is voor kinderen van ongeveer 11 tot en met 14 jaar. Een prachtig en gevarieerd boek, ik geef het 4 sterren.

★★★★
Titel: Het stoere kunstboek | Leesfragment | Auteur: divers | Uitgeverij Leopold | Categorie: Kids | Uitvoering: hardcover | 80 pagina’s | ISBN13: | Verkrijgbaar sinds: november 2018 |Recensent: Dayenne Wamsteeker | Datum recensie: 25-03-2019 | Prijs: €17,99 | Bestellen