Recensie Het grote Rembrandt voorleesboek door Sandra Hutchison:
Ter gelegenheid van het 350ste sterfjaar van Rembrandt verschijnen er dit jaar (2019) een groot aantal boeken over deze wereldberoemde Nederlandse schilder. Onder de boeken ook veel jeugdboeken. Het grote Rembrandt voorleesboek is daar een goed voorbeeld van. Het is misschien direct ook wel het mooist verschenen jeugdboek over Rembrandt. In het grote boek zijn 24 verhalen opgenomen, geschreven door zeven bekende kinderboekenschrijvers. Zij lieten hun fantasie los op de bekende (en minder bekende) schilderijen en de tekeningen van Rembrandt.

Naast de tot de verbeelding sprekende verhalen is er telkens een afbeelding in kleur te vinden van het betreffende schilderij (of een detail uit een schilderij) waar het verhaal op is gebaseerd. Het boek is in eerste instantie bedoeld als voorleesboek en is dan ook goed inzetbaar in de klas, bijvoorbeeld tijdens een les over kunst. Maar het boek zal ongetwijfeld ook veel volwassenen aanspreken. Bovendien is het voor kinderen vanaf een jaar of tien een fijn en leerzaam boek om zelfstandig te lezen.

De meesterwerken die je in dit boek kunt ontdekken, zijn allemaal in het echt te bekijken in het Rijksmuseum in Amsterdam. Het boek is dan ook een leuke voorbereiding op een bezoekje aan dit indrukwekkende museum. Bij iedere afbeelding staat telkens de titel van het schilderij vermeld, zodat het detail uit het betreffende schilderij gemakkelijk in het museum terug is te vinden.

Omdat er diverse auteurs aan dit project hebben meegewerkt zijn de verhalen heel divers geworden. Het ene verhaal zal je hoogstwaarschijnlijk meer aanspreken dan het andere en juist dat maakt dit boek zo interessant. Sommige verhalen zijn ronduit komisch, terwijl andere verhalen vooral een nostalgisch sfeertje hebben. Al de verhalen geven je in elk geval een hele andere kijk op Rembrandts werk en sommige brengen de schilderijen bijna tot leven. Een aanrader voor kinderen en kunstliefhebbers.

★★★★★
Titel: Het grote Rembrandt voorleesboek | Leesfragment | Auteurs: Joke van Leeuwen, Bibi Dumon Tak, Koos Meinderts, Jan Paul Schutten, Thijs Goverde, Sjoerd, Margje Kuyper |Illustrator: Charlotte Dematons |
Uitgeverij Rubinstein | Categorie: Kids, voorleesverhalen | Leeftijd: 6 Plus | Uitvoering: hardcover | 68 pagina’s | ISBN13: 9789047626459 | Verkrijgbaar sinds: februari 2019 |Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 31-03-2019 | Prijs: €22,99 | Bestellen