Recensie Ties en Trijntje in december door Dayenne Wamsteeker:
Ties en Trijntje in december is een geweldig voorleesboek voor de maand december. De verhalen sluiten aan bij de feesten die we dan vieren, zoals Sinterklaas en Kerst. In elk verhaal spelen Ties en Trijntje de hoofdrol. Eerst maken ze kennis met de adventkalender en vervolgens maken ze zich op voor het Sinterklaasfeest. Daarna vermaken Ties en Trijntje zich in de sneeuw en gaan ze samen met oma de kerststal inrichten, waarbij oma ze het kerstverhaal verteld. Ook gaan Ties en Trijntje zelf Jozef en Maria spelen. Op 24 december is het dan eindelijk zover! Kerst. In prachtige feestkleren vieren Ties en Trijntje samen met hun familie het kerstfeest.

In het nieuwe voorleesboek van Yvon Jaspers, Ties en Trijntje in december, maken Ties en Trijntje kennis met de adventkalender. In het eerste verhaal in het voorleesboek legt moeder aan Ties en Trijntje uit wat de adventkalender is en hoe het werkt. Dit nieuwe voorleesboek over Ties en Trijntje heeft dezelfde opbouw als een adventkalender. Het boek start op 1 december en loopt door tot 24 december: kerstavond. Voor elke dag heeft tv-presentatrice Yvon Jaspers een leuk verhaal geschreven.

De verhalen in het boek zijn vrolijk en herkenbaar voor jonge kinderen en daardoor heel geschikt om voor te lezen. De vormgeving van deze verhalenbundel is helemaal in feest- en wintersfeer. De verhalen zijn ongeveer 4-6 pagina’s lang en bij de verhalen staan mooie aquareltekeningen die gemaakt zijn door illustrator Philip Hopman. De tekeningen zijn soms klein en andere zijn paginagroot, hierdoor is een leuke afwisseling ontstaan tussen tekst en illustraties. De teksten zijn in een groot lettertype weergegeven, waardoor deze ook goed leesbaar zijn in een schemerige slaapkamer, als je lekker voor het slapengaan nog een verhaaltje wilt voorlezen.

Als speciale toevoeging zit er bij het voorleesboek een adventkalender. Zo kunnen kinderen net als Ties en Trijntje elke dag een vakje openen en de kerstplaat compleet maken. Dit is een leuke toevoeging aan dit voorleesboek, zodat kinderen Advent nog beter kunnen meebeleven met Ties en Trijntje.

Ties en Trijntje in december is het perfecte voorleesboek voor de decembermaand voor kinderen van ongeveer 4-6 jaar oud.

★★★★
Titel: Ties en Trijntje in december | Leesfragment | Auteur: Yvon Jaspers | Illustrator: Philip Hopman | Uitgeverij Ploegsma | Categorie: Kids, voorleesboek, feestdagen | leeftijd: 3-8 jaar | Uitvoering: hardcover | 128 pagina’s | ISBN13: 9789021672236 | Verkrijgbaar sinds: november 2013 |Recensent: Dayenne Wamsteeker | Datum recensie: 20-12-2018 | Prijs: €10,- | Bestellen