Recensie Bobbi viert Sint-Maarten door Sandra Hutchison:
Bij Bobbi in de klas vertelt juf over het Sint-Maarten feest. Op 11 november mogen kinderen, als het donker is, met een lampion over straat lopen. Ze zingen dan toepasselijke liedjes bij mensen voor de deur en krijgen snoep als dank. Nadat de juf het verhaal over Sint-Maarten heeft verteld, gaan Bobbi, Nora en de andere kinderen uit de klas zelf lampions maken.

Dan is het eindelijk 11 november en mag Bobbi daadwerkelijk met zijn ouders langs de huizen. Bobbi heeft de avond van zijn leven!

Het handzame prentenboek Bobbi viert Sint-Maarten is een erg leuke aanvulling op de Bobbi serie. Een praktisch boekje om je kind – of een hele klas – voor te bereiden op de Nederlandse traditie rondom het Sint-Maarten feest. Een naamdag-feest dat in diverse gebieden in Europese landen gevierd wordt.

Illustratie: Monica Maas

De vertrouwde en hartverwarmende Bobbi illustraties van illustrator Monica Maas doen in dit boekje een tikkeltje nostalgisch aan. Hierdoor wordt de gemoedelijke sfeer, die past bij het traditionele Sint-Maarten feest, goed overgebracht. De bijpassende teksten zijn ook geschreven door Monica Maas en zijn volledig op rijm. Kinderen zullen de vrolijke rijmpjes nadat ze het verhaal een aantal keer gehoord hebben wel uit hun hoofd kennen. Juist die herhaling, de herkenning en de eenvoud maken de Bobbi verhaaltjes zo toegankelijk, ze zijn dan ook niet voor niets zo populair bij jonge kinderen.

‘Kijk, mijn lampion wordt mooi, hè?’
Bob heeft lijm en ook een schaar.
Juf helpt even met de niettang
en de lampion is klaar!Monica Maas

Extra fijn is dat er in de Bobbi reeks echt heel veel boekjes uit zijn gebracht. Losse degelijke boekjes met elk een ander onderwerp. Onderwerpen die bij jonge kinderen leven en die zo gemakkelijk bespreekbaar gemaakt kunnen worden. Een paar voorbeelden zijn: ziekte, feestdagen, vriendschap en logeren, enz. Net als de rest van de Bobbi-serie is ook dit boekje weer een echte aanrader. Zelfs als je het feest niet zou vieren. Een mooie tijdloze serie om te sparen en die generaties lang mee kan gaan.

Sint-Maarten is echt een gezellige feestdag waar vrienden bij elkaar komen en je nieuwe mensen ontmoet. Wat dat betreft past het boekje prima bij het Kinderboekenweekthema van 2018: Vriendschap – Kom erbij.

★★★★★
Titel: Bobbi – Bobbi viert Sint-Maarten | Inkijkexemplaar | Auteur en illustrator: Monica Maas | Uitgeverij Kluitman | Categorie: baby – en peuterboeken | Uitvoering: hardcover | Pagina’s: 32 | ISBN13: 9789020684384
| Verkrijgbaar sinds: september 2018 |Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 13-10-2018 | Prijs: € 7,99 | Bestellen