Recensie Opgejaagd wild door Hannie van Grol:
Een beklemmende actiethriller

Wouter Helders heeft met Opgejaagd wild zijn derde deel geschreven rond de journaliste Sophie Lafleur. Hoewel zij in dit deel maar een bescheiden rol speelt, blijkt die toch cruciaal te zijn. De eerste twee delen zijn Machtsstrijd en Verraad en door datgene wat Sophie Lafleur in een vorig boek heeft meegemaakt, is ze in een burn out terechtgekomen. Ze heeft veel last van nachtmerries en migraine en is tijdelijk gedwongen te stoppen met werken.

Het boek begint met een hoofdstuk waarin verteld wordt over de journaliste. Dan verspringt de focus naar Sam de Wild, die in Frans-Guyana als Nederlandse commando jungletraining volgt. Tijdens die survivaltocht wordt hij beschoten door Chinese mannen, maar uiteindelijk weet hij te overleven en schiet hij zelf een van de Chinezen dood. Door dit incident wordt hij onder druk van het Franse leger door Defensie naar huis gestuurd en ontslagen, voor zijn gevoel onterecht.

Dan wordt hij door SFS, een organisatie die natuurparken wil beschermen tegen illegale stropers, gevraagd om als huurling aan het werk te gaan in een natuurpark op de grens van Zuid-Afrika en Mozambique. Omdat het goed betaald wordt, gaat hij hierop in. Maar ook daar gebeuren dingen die het daglicht niet kunnen verdragen. Als een grote olifant, tusker genaamd, wordt gesloopt zonder dat dit geregistreerd wordt door de geïnstalleerde camera’s, begint de zoektocht naar de waarheid. Als ook zijn maat wordt doodgeschoten, wil Sam de moordenaar van hem in de ogen kijken. Daar kan hij zich niet beheersen en dat loopt verkeerd af voor hem. Hij wordt vervolgd voor moord. Met de hulp van Emma Young, een fotografe, die hij een leugen vertelt, weet hij te ontsnappen. Dan begint de achtervolging die bol staat van schietpartijen en vaak op het nippertje ontsnappen aan de dood. Uiteindelijk wordt hij gearresteerd en in de gevangenis wil hij alleen zijn verhaal kwijt aan Lafleur, dit deze ene opdracht aanneemt. Ook al omdat zij een artikel had geschreven over de corruptie die eerder plaatsvond in Frans-Guyana en zij daardoor ook nieuwsgierig is naar de ware toedracht.

De beschrijvingen van de landschappen in Opgejaagd wild zijn prachtig, je ziet als het ware de jungle voor je. Ook het desolate van Afrikaanse gebieden, de natuurparken, de gesloopte tusker, het doet allemaal levensecht aan. Je wordt meegesleurd in de achtervolgingen, het gebruik van de verschillende wapens, de schietpartijen en telkens opnieuw het levensgevaar dat dreigt. Alle details kloppen. Hierbij laat de auteur, die militair journalist is, zien dat hij goed op de hoogte is.

De personages hadden psychologisch gezien wat meer diepgang mogen hebben. Neemt niet weg dat Opgejaagd wild een beklemmende actiethriller is, waarbij je aandacht gevangen gehouden blijft en je regelmatig weer op het verkeerde been wordt gezet door nieuwe informatie waaruit blijkt hoe corrupt ook deze organisatie is.

De titel Opgejaagd wild is subliem gekozen en is op verschillende manieren uit te leggen, heel letterlijk, maar ook op Sam de Wild is deze titel zeker van toepassing.

Met dit verhaal heeft Wouter Helders weer een spannend boek toegevoegd aan zijn eerdere oeuvre.

★★★★
Titel: Opgejaagd wild | Auteur: Wouter Helders | Uitgeverij LetterRijn | Categorie: crimezone, thrillers| Uitvoering: paperback/e-book | 320 pagina’s: | ISBN13: 9789491875687 | Verkrijgbaar sinds: september 2018 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 10-10-2018 | Prijs: €17,50 | Bestellen