Recensie Geruisloos door Inge Brunnekreef:
Geruisloos is een boek van Ellen de Vriend.
Nadat ik de eerder verschenen thriller Vermist had gelezen was ik ook heel erg benieuwd naar dit boek van haar hand.

Stephanie gaat samen met haar man Paul en dochtertje op vakantie naar Zeeland. Hun huwelijk zit in een dip en ze hoopt dat het huwelijk door deze vakantie weer een oppepper krijgt. Als ze erachter komt dat haar ex-vriend samen met zijn vrouw en kind in het huisje naast hen verblijft, zorgt dit alleen maar voor nog meer spanning. Helemaal als Stephanie weer gevoelens krijgt voor haar ex. Wat een fijne vakantie zou moeten zijn, wordt een nachtmerrie voor Stephanie.

Geruisloos is een boek dat vlot wegleest, door de kort maar krachtige hoofdstukken leest het als een trein. Het verhaal wordt deels verteld vanuit het perspectief van het personage Stephanie en voor een deel vanuit iemand anders perspectief. Wie dit is kom je al lezende te weten. Dat laatste is cursief gedrukt in het boek, zodat het onderscheid direct duidelijk is.
Het verhaal speelt zich af in dertien dagen, tijdens de vakantie van Stephanie en Paul.

Geruisloos is niet continu nagelbijtend spannend, de spanning wordt wel goed opgebouwd. Je blijft dan ook geboeid lezen. Ellen de Vriend heeft een prettige schrijfstijl, ze kan heel beeldend schrijven. Ik zag het voor me wat er gebeurde en ik kon ook echt met de personen meeleven. Ook zijn de personen voldoende uitgewerkt. Gewone realistisch overkomende mensen met hun eigen karakters. Er wordt langzaam toe gewerkt naar een geweldige plottwist die ik toch echt niet zag aankomen. Wel vind ik dat dit wat snel werd afgehandeld.

Ik ben echt fan van dit soort thrillers en hoop in de toekomst nog meer te lezen van Ellen de Vriend. Ik waardeer het boek met 4 sterren.

★★★★
Titel: Geruisloos | Leesfragment | Auteur: Ellen de Vriend | Karakter Uitgevers | Categorie: thrillers | Uitvoering: paperback | 288 pagina’s | ISBN13: 9789045212739 | Verkrijgbaar sinds: 8-5-2017 |Recensent: Inge Brunnekreef | Datum recensie: 26-10-2018 | Prijs: € 15,- | Bestellen