Recensie De Schaduwschrijver door Dayenne Wamsteeker:
Ilja is schrijver en woont met zijn geliefde Emilie in Parijs. Ze zijn beiden journalist, maar Ilja is daar tijdelijk mee gestopt om zijn eerste roman te gaan schrijven. Het boek speelt zich af in het jaar 2015, vlak na de aanslagen bij Charlie Hebdo. Parijs is angstig en ook Ilja is gegrepen door de angst die heerst in de wereld, vanwege de aanslagen. Dan wordt hij benaderd door een beruchte advocaat uit Amsterdam die zijn memoires geschreven wil hebben. Ilja moet zijn ghostwriter worden. Ilja ziet deze mogelijkheid als mooie escape uit Parijs. Wanneer hij op de opdracht ingaat blijkt dat de advocaat grotere plannen heeft dan alleen zijn memoires. Ilja raakt verstrikt in een bijzondere politieke wereld en ontmoet aparte mensen. Wat hij eerst als een mooie escape zag, blijkt toch heel anders te zijn.

De Schaduwschrijver is een boeiende roman waarin de lezer de fascinerende schrijver Ilja volgt. Hij is veel alleen om te schrijven aan zijn boek en gaat daardoor erg op in zijn eigen wereldje. Auteur Ivo Bonthuis geeft een inkijkje in de bijzondere gedachtegang van Ilja. Je volgt hem bij alles wat hij onderneemt en je wordt meegenomen in zijn wereld. Hij is geschokt door de aanslagen bij Charlie Hebdo en sinds zijn vriendin zwanger is, maakt hij zich verschrikkelijk druk als Emilie niet op tijd thuis is. Hij haalt zich van alles in zijn hoofd en maakt zichzelf helemaal gek en denkt voortdurend dat er iets ergs met haar gebeurd is. Door de opdracht van de advocaat aan te nemen hoopt hij afleiding te hebben, maar niets is minder waar.

Het is boeiend om meegenomen te worden in de gedachten van Ilja. De aanslagen bij Charlie Hebdo zijn voor ons als Nederlanders toch iets verder weg dan voor de bewoners van Parijs, waardoor de beleving toch anders is. Maar Ivo Bonthuis weet de heersende angst in Parijs goed over te brengen. Ook wanneer een nieuwe aanslag lijkt te komen heerst er grote verwarring en vrees voor wat mogelijk komen gaat. In deze tijd van aanslagen en de angst die daaruit voortkomt heeft de auteur een interessant en actueel onderwerp gekozen voor zijn roman. In dit boek is de verwarring die heerst voelbaar.

Deze roman bevat zeer interessante onderwerpen, zoals relaties, zwangerschap, terrorisme en politiek. Zeker de laatste twee thema’s zijn zeer actueel, waardoor dit boek erg boeiend is. Auteur Ivo Bonthuis heeft met De Schaduwschrijver een fascinerende roman geschreven over een bijzondere schrijver. Je wordt meegevoerd in de wereld van Ilja na de aanslagen in Parijs.

★★★
Titel: De schaduwschrijver | Leesfragment | Auteur: Ivo Bonthuis | Uitgeverij Nieuw Amsterdam | Categorie: Crimezone, thrillers | Uitvoering: paperback | 224 pagina’s| ISBN13: 9789046823965 | Verkrijgbaar sinds: augustus 2018 |Recensent: Dayenne Wamsteeker | Datum recensie: 6-10-2018 | Prijs: €17,99 | Bestellen