Recensie Kinderen van de Sekte door Hannie van grol:
Kinderen van de sekte is het derde deel van een trilogie over Via Terra, een newagebeweging die zetelt op een klein eiland voor de Zweedse kust.
De ondertitel bij dit derde deel is:
Geboren in een sekte, opgevoed door een tiran

Aan het eind van deel twee werd de proloog van deel drie geplaatst en die riep al de nodige spanning op. En dat bleek helemaal terecht te zijn, want deel drie is echt een waardige afsluiting van deze trilogie.

Dit derde deel speelt zich af vijftien jaar na de ontsnapping van Sofia Bauman in deel twee. Sofia heeft een leven opgebouwd met Benjamin en haar 15-jarige dochter Julia. Ze runt een opvanghuis voor ex-sekteleden en dit helpt haar om haar traumatische verleden af te sluiten. Maar dan raast er een storm over de Zweedse westkust. Er is enorm veel schade en ook het opvanghuis is totaal verwoest.
Op Dimön, het eiland waar Via Terra zich bevindt, is ook de orkaan Hercules goed merkbaar, maar daar vinden geen verwoestingen plaats. Na de storm treedt Franz Oswald uit de schaduw en hij komt met een boodschap over wederopbouw en een nieuwe wereld. Zijn charismatische voorkomen maakt veel indruk en hij krijgt aandacht van wereldleiders en andere belangrijke personen. Tevens zijn er veel nieuwe aanhangers die opnieuw in hem geloven en hem vereren. Maar achter de schermen zet hij zijn tirannie voort. Zijn kinderen krijgen een Spartaanse opvoeding, samen met kinderen van andere sekteleden. Hij richt een school voor hen op, neemt een leerkracht en een mentor aan die helemaal volgens zijn regels de kinderen drillen, indoctrineren en brainwashen op een afschuwelijke wijze.
Sofia wil het liefst het opvanghuis weer opbouwen, maar heeft niet de financiële middelen. Ze probeert sponsoren voor haar plan te winnen om weer onderdak te kunnen bieden aan deze hulpeloze mensen. Dan dient zich een geldschieter aan en ze maakt een afspraak met hem. Er volgt een onaangename confrontatie en ze raakt enorm in dubio wat te doen.

Na de spannende proloog wordt het verhaal vanuit een paar personen verteld, vanuit Sofia en Julia, maar ook vanuit een in het begin nog onbekend kind, waarvan je wel weet dat het een lid van de sekte is. Het kind richt zich in zijn verhaal tot iemand die hij zijn hele levensloop vertelt. Veel hoofdstukken eindigen met een cliffhanger waardoor je steeds verder wilt lezen. En dat is zeker de moeite waard. Het boek is qua spanning goed opgebouwd, er zijn veel plotwendingen en verrassende ontwikkelingen.

De cover laat net als de eerste twee delen een landhuis in de mist zien, maar op de loopplank staan bij dit derde deel twee jongeren die richting het huis kijken. Je krijgt de indruk dat dit de twee zonen van Franz Oswald zijn, Vic en Thor, twee totaal verschillende karakters die in het boek goed neergezet worden. De mist om het landhuis heen geeft een mysterieuze sfeer weer, die veel verborgen weet te houden voor de buitenwereld. En dat is precies wat de sekteleider wil: naar de buitenwereld de charmante man uithangen en achter de schermen de wrede tiran zijn die zijn alleenheerschappij uitvoert.

De schrijfstijl is heel vlot en prettig om te lezen. Het taalgebruik is beeldend. Mariëtte Lindstein weet je mee te nemen in het landschap en de tijd van het jaar met treffende beschrijvingen, zodat je meegezogen wordt en je deel wordt van de omgeving. Je waant je daar waar het verhaal zich afspeelt door de prachtige beeldspraak die gebruikt wordt. Bijvoorbeeld in de volgende zinnen:

Het was oktober. De storm had de bomen veel te vroeg van hun bladeren ontdaan, alsof de brandende herfstkleuren een vuur hadden gevormd dat met één enkele ademhaling was uitgeblazen.
Of
Mijn leven is slechts een korte ademhaling in de oneindigheid, dacht ze, vervuld van ontzag voor de sterrenhemel.

Het verhaal dat door het kind verteld wordt, speelt enkele jaren voordat de storm zijn verwoestende kracht over het land laat gaan. Het verhaal over Sofia en haar gezin speelt zich af na de storm. Aan het eind van het boek komen beide verhaallijnen bij elkaar in een uitermate spannend slot. En terwijl je weet dat dit boek het laatste deel is over de sekte, zou je je toch kunnen voorstellen dat er nog een vervolg zou kunnen komen.

Dit derde deel van de trilogie De sekte is een waardige afsluiting. Mariëtte Lindstein heeft bewezen te kunnen schrijven, ze weet spanning te creëren, poëtisch taalgebruik te hanteren en de personages psychologische diepgang te geven. Kortom, een schitterende apotheose!

★★★★★
Titel: De Sekte – Kinderen van de sekte | Auteur: Mariette Lindstein | A.W. Bruna Uitgevers | Categorie: | Uitvoering: paperback / e-book | 448 pagina’s | ISBN13: 9789400508460 | Verkrijgbaar sinds: oktober 2018 | Recensent: Hannie Van Grol | Datum recensie: 14-12-2018 | Prijs: €19,99 | Bestellen