Recensie Pretty boy door Hannie van Grol:
Pretty boy van Ingrid Oonincx begint bijna meteen met de verdwijning van een kind, meteen al een gebeurtenis waardoor je als lezer geraakt wordt en door wilt lezen. De hoofdpersonen in dit boek zijn Hannah en Jack met hun drie kinderen Max, Sam en Sara. Ze wonen in het Noord-Brabantse dorp, Doodeind genaamd. Tommie, het verdwenen kind, is het zoontje van vrienden Jeff en Laura. Zowel Max als Tommie zitten op bijzonder onderwijs en gaan elke dag met een busje naar school. Ze zijn elkaars beste vrienden. En Max is dan ook ontroostbaar als Tommie er niet is. Een zoektocht wordt gestart. Maar Jack gaat zich steeds vreemder gedragen. Hij zondert zich af en gaat bovenmatig drinken. Hannah krijgt heel moeilijk contact met hem.

Deze verhaallijn die in 2017 speelt, wordt afgewisseld met een beschrijving van een Amerikaanse familie, een moeder met haar twee zonen Billy en Bird, in 1994 in New Mexico. De moeder is aan de drank en Billy neemt de zorg op zich over zijn jongere broertje Bird, die autistisch is. Een moment van onoplettendheid zorgt ervoor dat Billy zijn aandacht niet bij Bird heeft. Dit loopt niet goed af en Billy wordt opgepakt en moet zijn straf in de gevangenis uitzitten.

Op ongeveer een derde van het boek komen de verhaallijnen bij elkaar en dan gaat het verhaal verder in het heden. Ook Max verdwijnt op raadselachtige wijze. Jack vertrekt na een raadselachtig briefje achter te hebben gelaten, maar Hannah kan hier geen genoegen mee nemen en gaat zelf op onderzoek uit. Daarna worden steeds meer dingen duidelijk, maar de spanning blijft bestaan tot het eind. Wie is Jack eigenlijk? Hoe is de verdwijning van Tommie in z’n werk gegaan? Waar is Max?

Oonincx weet de aandacht vast te houden tot op het laatst, je blijft geboeid om de volledige waarheid te leren kennen. En op het eind van het boek als alles duidelijk is, komt er nog een verrassend element dat je het boek dicht laat slaan in verwondering.

Pretty boy is een sterke thriller, waarbij je herhaalde keren op het verkeerde been wordt gezet. Af en toe bekruipt je het gevoel dat dingen wat ongeloofwaardig overkomen, maar dat accepteer je graag, omdat het boek heel erg boeit en je wilt weten hoe het eindigt. Kortom, Pretty boy is een spannende en boeiende thriller met dank aan Ingrid Oonincx.

★★★★
Titel: Pretty boy
Auteur: Ingrid Oonincx