Recensie Pas op voor de buren door Hannie van Grol:
Hilde Vandermeeren heeft met Pas op voor de buren weer een ijzersterke psychologische thriller neergezet. Zij werd al eerder genomineerd voor De gouden Strop en ze won de Knack Hercule Poirotprijs.

Pas op voor de buren is haar zesde thriller. Als psychologe is ze duidelijk geïnteresseerd in de werking van de menselijke geest. In dit boek schrijft ze over het syndroom van Capgras, ook wel dubbelgangerswaan genoemd. Het is een psychische aandoening waarbij mensen wel herkend worden alleen hun identiteit niet, vandaar dat personen die aan deze aandoening lijden hun naasten vaak zien als dubbelganger of bedrieger.

De hoofdpersoon in dit boek is Ruth Williams, een thrillerauteur die met haar tweede boek bezig is. Het eerste was een bestseller, maar met het tweede boek komt ze niet verder, ze heeft een writer’s block. Ruth schrijft onder pseudoniem R.J.Dawson en niemand in haar omgeving is daarvan op de hoogte, alleen haar uitgever die haar tevergeefs regelmatig aanspoort om dit tweede boek op de markt te brengen. Ook haar verleden houdt ze voor iedereen geheim, alleen haar tante Susan en neef Danny zijn op de hoogte. Het contact met hen is minimaal.

Ruth heeft in een doodlopende straat, waarin maar vier huizen staan, een huis gekocht waar ze de rust hoopt te vinden haar boek af te maken. Maar dan gebeuren er vreemde dingen in haar huis, spullen verdwijnen of worden verplaatst. Is er een vreemde in huis, is haar vriend Matthew wel te vertrouwen, spelen de buren hierin een rol? Met de bewoners van de andere drie huizen is ook iets geheimzinnigs aan de hand. Haar moeder had haar als kind al verteld: “Pas op voor de buren”. Er valt nergens een vinger op te leggen en Ruth begint te twijfelen aan zichzelf. Heeft ze de aandoening van haar moeder geërfd en is ze zelf paranoïde aan het worden?

In korte hoofdstukken wordt langzaamaan uiteengezet hoe de werkelijke toedracht van alle gebeurtenissen is. Regelmatig word je op het verkeerde been gezet, er zijn veel wendingen in het verhaal en veel hoofdstukken worden afgesloten met een cliffhanger, waardoor je de neiging hebt om door te lezen. Uiteindelijk eindigt het boek Pas op voor de buren met een geweldige twist die ik zeker niet had voorzien. Hier en daar worden de hoofdstukken onderbroken door cursieve gedeeltes, waarin teruggegaan wordt naar de jeugd van Ruth.

Vandermeeren schrijft boeiend, je blijft lezen. Haar taalgebruik is plezierig en af en toe laat ze iets merken van haar Vlaamse afkomst (paniekeren), wat nergens storend is in het verhaal. In het begin heb je het gevoel dat er niet veel vaart zit in het boek, maar dat wordt naar het eind toe zeker goedgemaakt. De spanning wordt goed opgebouwd en de psychologie is goed uitgediept.

In het kort, Hilde Vandermeeren schreef een psychologische thriller van hoog niveau!!!

★★★★
Titel: Pas op voor de buren