Recensie Kokoro door Fany van Hemelen:
Kokoro: de wegen van het hart is een Japanse tijdloze, trage en intense klassieker over vriendschap, liefde en schuld!

Toen ik op zoek ging naar een boek dat ik zeker moest gelezen hebben voor ons thema Oldtimers, vond ik in het begin de vrij bekende boeken. Om de een of andere redenen konden die verhalen me niet echt boeien en ik bleef dus uitkijken naar een boek dat wel mijn aandacht had. Opeens las ik over Kokoro:de wegen van het hart en toen was ik overtuigd dat ik dit boek wilde lezen.

De gothfather van de Japanse literaire roman Soseki Natsume heeft dit boek, vlak voor zijn dood in 1916 geschreven. Het boek werd in 2014 vertaald door Luk Van Haute. Ondertussen is het verhaal ook al meerdere keren verfilmd. Niets aan deze diepgravende en intens menselijke roman doet denken dat het verhaal al meer dan 100 jaar geleden geschreven werd.

In Kokoro ontmoet een student op het strand een vreemde man. Deze afstandelijke en zonderlinge man intrigeert de jongen en wanneer hij hem opnieuw ontmoet, ontstaat er een soort van gesprek. Uiteindelijk krijgt de student het vertrouwen van Sensei en wordt hij zelfs welkom in het huis van Sensei en zijn lieftallige echtgenote. Door de wijze gesprekken en “vaderlijke adviezen“ krijgt de student ontzag voor deze gekrenkte man en ziet hij hem stilaan als zijn leraar. Tijdens hun aparte relatie ontdekt hij dat Sensei gebukt gaat onder schuldgevoel en eenzaamheid. Door gebeurtenissen in zijn studententijd ging hij zich afzonderen en werd hij een ander persoon. Zelfs bij zijn vrouw is hij beschaamd en weet hij zich vaak geen houding te geven.

Wanneer de student noodgedwongen een tijd verblijft bij zijn familie op het platteland neemt hij op vraag van zijn moeder en dodelijk zieke vader contact op met Sensei. Een tijd lang hoort hij niets en dan krijgt hij slechts een kort telegram van zijn mentor waarin hij zegt dat hij begrijpt dat de student nu hier hoort om afscheid te nemen. Het leven gaat door en de student wacht slechts op het onvermijdelijke. Dan ontvangt hij een lange brief waarin Sensei vertelt over het tragische voorval dat hem voorgoed veranderde.

Kokoro (innerlijk, ziel in het Japans, vrij vertaald naar hart) is een delicaat verhaal waar elk woord een betekenis heeft. De auteur leefde in de periode dat Japan moderniseerde en grote veranderingen meemaakte. Zelf had hij het daar blijkbaar ook niet altijd gemakkelijk mee en hij worstelde ook met allerlei vragen over de grote dingen in het leven. Deze Japanse klassieker beschrijft hoe het er 100 jaar geleden aan toe ging in Japan. De rol van de vrouw was van weinig betekenis en enkel mannen gingen studeren en eer en afkomst waren erg belangrijk. Ook nu blijven de thema’s van liefde, eenzaamheid, schaamte en schuld nog steeds actueel.

Kokoro: wegen van het hart is een traag boek vol geheimzinnigheid dat stilaan opbouwt naar het onvermijdelijke. Hoewel ik de afloop zag aankomen, heb ik vooral genoten van de reis ernaar toe. De poëtische woorden, filosofische vragen en bedenkingen die dit boek oproepen heb ik met mondjesmaat tot me laten doordringen om nog langer te genieten van het verhaal.

Dit is geen boek waar iedereen van gaat houden, omdat je het tergend trage tempo en de vaak ogenschijnlijk nietszeggende gebeurtenissen en dialogen moet waarderen. Toch is Kokoro echt de moeite om te ontdekken want het neemt je mee naar het oude Japan vol tradities en vooroordelen. Toch is het vooral de stilte die meer zegt dan woorden in dit boek en dat in combinatie met de tijdloze thema’s maakt het tot een prachtige Japanse klassieker!

★★★★
Titel: Kokoro: de wegen van het hart | Leesfragment | Auteur: Natsume Soseki | Uitgeverij Lebowski| Categorie: literatuur romans | Uitvoering: paperback / e-book | 272 pagina’s | ISBN13: 9789048836109 | Verkrijgbaar sinds: mei 2016 |Recensent: Fany van Hemelen | Datum recensie: 3-12-2018 | Prijs: €19,95 | Bestellen