Team Mortis 8 – Engel des doods

Recensie Team Mortis – Engel des doods door Fany van Hemelen:
Engel des doods is het bloestollende achtste deel in een ongelooflijk spannende jeugdreeks rond het undercover jongerenteam Team Mortis! Dit undercover team van de dood moet nu zelf zien te overleven en een monsterlijke bende opsporen!

Erika gaat samen met Nielsen, Felix en Andreas opnieuw aan de slag. Eigenlijk leefde ze ondergedoken met Andreas en hadden ze een pauze ingelast, maar een dramatische gebeurtenis zet hun leven opnieuw op losse schroeven. Als Celine Schield hun smeekt om een waanzinnige zaak te gaan onderzoeken, beslissen ze met hun hart en besluiten ze dat ze de slachtoffers moeten helpen.

Het oude jeugdteam, dat eerder opgericht werd als uiterst geheim Europees proefproject om undercover te opereren en te verdwijnen uit de echte wereld, wordt nieuw leven ingeblazen.

“Je moet alle banden met je vorige leven verbreken, je vrienden en kennissen voorgoed achterlaten. Je sterft, wordt een schim zonder naam, identiteit of verleden. Je leeft nog wel, maar op papier ben je dood.”

In de jaren 70 waren er afgrijselijke gewelddaden door een nietsontziende bende en het lijkt erop dat deze nu weer dood en verderf zaait. Erika krijgt de opdracht om contact te leggen met de Servische Aiko Svilar, die nauw betrokken zou zijn bij deze gruwel. Erika en Aiko delen een passie en misschien kan zij daarom gemakkelijker infiltreren in haar leven. Felix, de it-nerd van het team, is dan weer de juiste persoon om het vertrouwen te winnen van Yuna Tahiri. De bende die opnieuw opgestaan is uit de dood en vroeger onvindbaar was, heeft dit Marokkaanse meisje namelijk als enige getuige laten leven bij de overvallen in Charleroi. Sinds die dag is haar leven een hel want ze ervaart de weerzinwekkende moorden altijd opnieuw. Iedere dag krijgt ze namelijk filmpjes over de opgenomen slachtpartij en omdat ze geheugenverlies heeft, herinnert ze zich de dag erna niets meer en herbeleeft ze het drama steeds opnieuw.

Het team wordt geconfronteerd met afgrijselijke daden en radeloze mensen. Ze moeten moeilijke beslissingen nemen en met hun geweten in het reine zien te blijven. Wie is toch het brein achter deze moorddadige bende, waarom doe je zulke afgrijselijke dingen en waarom is Yuna gespaard? Erika en haar team staan voor een bijna onmogelijke opdracht en de vraag is of 16-jarigen wel een verschil kunnen maken? Wanneer de puzzelstukjes in elkaar vallen, komt de vreselijke waarheid aan het licht. Naast deze afgrijselijke opdracht wordt Erika ook terug haar verleden in gekatapulteerd en ontdekt ze nieuwe feiten rond het drama dat zich vroeger afspeelde in haar leven.

Ik had nog geen ander boek uit deze serie gelezen, maar het was niet moeilijk om het verhaal goed te kunnen volgen omdat er ook kleine stukjes informatie uit hun verleden worden meegegeven.

Wat heb ik genoten van dit boek! Hoewel dit misschien geen juiste omschrijving is, omdat ik werd meegesleurd in de poel van ellende en de uitzichtloze situatie van de personages in dit boek. De auteur laat zijn karakters leven met hun sterke en zwakke kanten en de spanning in dit boek wordt mooi opgebouwd totdat de boel pas echt explodeert. Als volwassene werd ik deel van dit rauwe verhaal dat zich afspeelt in België en als jongere ga je misschien soms schrikken van de harde realiteit. De scènes laten soms niets aan de verbeelding over en vaak hoopte ik op een ander resultaat, maar in dit verhaal is de werkelijkheid nu eenmaal niet zo fraai en zou een goede afloop zelfs niet passen in de wrede wereld waarin het zich afspeelt. Nadat ik Engel des doods las, wil ik echt alle boeken van deze reeks lezen omdat ik erg benieuwd ben naar de vroegere ervaringen van het team en hun verleden.

Engel des doods is een aanrader voor je als je durft meegaan in een akelige wereld, die soms geen uitweg lijkt te bieden, maar ook aantoont dat er uiteindelijk altijd een keuze is. Verwacht dus geen romantisch verhaaltje met een happy-ending, maar een bloedstollende en ongelooflijk spannende jeugdthriller over een geheim team met een heerlijke mix van karakters, een vleugje humor, een tikkeltje romantiek en veel moed!

★★★★
Titel: Team Mortis 8 – Engel des doods | Leesfragment | Auteur: Bjorn van den Eynde | Uitgeverij: Bakermat | Categorie: Young Adult | Uitvoering: hardcover | 344 pagina’s | ISBN13: 9789059246102 | Verkrijgbaar sinds: oktober 2018 |Recensent: Fany van Hemelen | Datum recensie: | Prijs: €16,95 | Bestellen