Blij Suikervrij – Zoet!

Recensie Blij Suikervrij – Zoet! door Hannie van Grol:
Saskia Koopman is foodblogger, auteur en psycholoog. Ze houdt zich al jaren bezig met gezonde voeding die vooral smakelijk moet zijn. Door eigen ervaring is ze tot die conclusie gekomen. Ze vertelt er alles over op haar website blijsuikervrij.nl. Het is leuk daar een kijkje te nemen en te zien wat ze allemaal doet en hoeveel gezonde recepten er al van haar hand zijn verschenen.

Het boek Blij Suikervrij – Zoet! staat vol met nieuwe recepten die gemaakt zijn op een gezonde manier met echte, eerlijke producten. Ze begint met een boodschappenlijstje waarin ze behoorlijk wat producten beschrijft en uitlegt waar ze voor zijn en waar je ze eventueel door kunt vervangen als je ze niet in huis hebt. Ook maakt ze gebruik van verse groenten, vers fruit, gedroogd fruit, noten, pitten en zaden, amandelmeel, eigenlijk te veel om op te noemen.

De meeste recepten zijn, naast dat ze suikervrij zijn, ook lactosevrij en ze gebruikt graag notenmeel in plaats van bloem, omdat de laatste veel snelle koolhydraten bevat in tegenstelling tot notenmeel. Zo staan er in dit boek heel veel andere ingrediënten genoemd dan de gebruikelijke in de gewone baksels.

De recepten die beschreven worden, zijn allemaal voorzien van een duidelijke foto en een overzichtelijk lijstje met ingrediënten. Ook is heel goed uitgelegd wat je achtereenvolgens moet doen. Er staat een keur aan recepten in van allerlei soorten pannenkoeken, cakes, taarten, kleine hapjes en natuurlijk meerdere recepten met chocolade. Om alleen al in het boek te bladeren was een feest, het water loopt je in de mond.

En natuurlijk heb ik wat uitgeprobeerd, de keuze was moeilijk. Ik vond een chocoladetaart waarvan de bodem van walnoten en pecannoten was gemaakt. Omdat we dit jaar een geweldige oogst van de walnotenboom hadden, besloot ik om me daaraan te wagen. Gelukkig kreeg ik hulp van mijn man, die de (harde) noten voor me wilde kraken. Daarna was het een fluitje van een cent, de bodem van de taart was snel gemaakt. Het geheel moest toen ruim een uur de diepvries in om goed op te stijven. In de tussentijd heb ik ook de superfoodchocolaatjes gemaakt, want van chocola kan ik nooit genoeg krijgen. Toen kon ik verdergaan met de frosting waarmee de bodem van de chocoladetaart bestreken moest worden. Ook dat lukte wonderwel.

Toen kwam het spannende moment van proeven: hoe smaakt zoiets nou waar geen suiker aan toegevoegd is, maar dadels gebruikt zijn en een beetje ahornsiroop. Het resultaat mocht er zijn. Ik ben helemaal verkocht! Er staan nog veel meer recepten in dit boek die ik zeker uit ga proberen. Het is een feestje om gezond bezig te zijn en toch lekkere dingen tot je beschikking te kunnen hebben. Een zeer geslaagd boek!

★★★★★
Titel: Blij Suikervrij – Zoet! | Leesfragment | Auteur: Saskia Koopman | Uitgeverij Björnbooks | Categorie: Gezondheid, kookboeken| Uitvoering: hardcover | 170 pagina’s | ISBN13: 9789492537041 | Verkrijgbaar sinds: november 2017| Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 24-11-2018 | Prijs: €20,- | Bestellen