Emilia Hoektand en het bibberbal

Recensie Emilia Hoektand en het bibberbal door Sandra Hutchison:
Dit eerste deel uit de Emilia Hoektand is een leuke kennismaking met de sympathieke Emilia. Haar ouders zijn een rijke graaf en gravin en net als Emilia zijn ze vampier. Ze wonen in Nocturnië, een stad in het koninkrijk van de duisternis. Naast Emilia’s familie wonen er veel eigenaardige wezens in de stad, zoals haar beste vriendin Floor (zij is een zeldzame Yeti) en hun gezamenlijke vriend Heintje Verdoodt. In Nocturnië houden ze niet van het licht, ze zijn als de dood voor eenhoorns, elfen en glitters….

De schrijfstijl van Laura Ellen Anderson is een beetje eigenaardig, net als de illustraties in het boek die ietwat weghebben van de creaties van Tim Burton. Vreemd maar leuk! Er worden in het boek veel fictieve woorden gebruikt die voor de Nocturiniërs heel gewoon zijn, maar compleet nieuw voor de lezers van dit verhaal. Even wennen dus, maar wel erg vermakelijk en origineel. Eenmaal gewend leest het verhaal gemakkelijk weg, op een enkel lastig woord na, dat voor minder geoefende lezers best een struikelblok zou kunnen betekenen. Woorden zoals vergankelijkheid, etiquette en gefermenteerd, jammer maar gelukkig komen ze niet op iedere pagina voor. Over het algemeen is Emilia Hoektand gewoon een grappig fictief verhaal, soms een beetje griezelig, maar over het algemeen toch echt een aanrader.

Illustratie: Laura Ellen Anderson

In dit verhaal over Emilia komt de koning voor het eerst sinds lange tijd weer naar het Bibberbal dat Emilia’s moeder jaarlijks organiseert en hij neemt zijn tot op het bot verwende zoon Tangijn mee. Wanneer Tangijn iets ziet wat hij nog niet heeft dan wil hij het hebben. Zodra hij Emilia’s huisdier Pulpje ziet wil hij zelf natuurlijk ook een pompoenhuisdier en niet zomaar eentje, hij wil Pulpje. Hij neemt de schattige pompoen mee naar zijn kasteel, maar natuurlijk laten Emilia en haar vrienden dit niet zomaar gebeuren…

Heb je het boek Emilia Hoektand en het Bibberbal uitgelezen dan kan je maar één conclusie trekken, dit verhaal smaakt naar meer. Zodra de auteur je eenmaal mee heeft weten te slepen in de wereld rondom Nocturnië ben je verkocht. Er zitten zo veel eigenaardigheden in (die ik hier echt niet ga verklappen) die het boek uniek maken, grappig, raar ook en toch vreemd genoeg al snel weer heel vertrouwd aanvoelen. Stiekem zitten er ook een aantal kleine levenslessen in verborgen, bijvoorbeeld over nieuwe dingen en vriendschap. Iets wat je niet kent hoeft nog niet meteen eng te zijn en iemand die er anders uit ziet of zich anders gedraagt dan dat jij gewend bent zou weleens heel aardig kunnen zijn.

Emilia en haar familie doen een beetje denken aan The Addams Family, eng maar toch ergens ook weer niet! Origineel ook is het feit dat Emilia haar wereld heel gewoon lijkt te vinden, terwijl alles er juist super griezelig is. En alles wat normaal als extreem lief en schattig zou worden gezien, zoals eenhoorns, elfjes en glitters in de ogen van de Nocturiniërs juist verschrikkelijk eng is. Zo zie je maar weer: niets is wat het lijkt zelfs niet in Emilia’s wereld…..

★★★★
Titel: Emilia Hoektand en het Bibberbal | Auteur & Illustrator: Laura Ellen Anderson | Uitgeverij: Blloan junior | Categorie: Kids, 8 plus | Uitvoering: hardcover | 216 pagina’s | ISBN13: 9789403201917 | Verkrijgbaar sinds: februari 2018 |Recensent: Sandra Hutchison| Datum recensie: 19-10-2018 | Prijs: €13,99 | Bestellen