Oma Knetter – Oud en stout

Recensie Oma Knetter-Oud & Stout door Sandra Hutchison:
Jet is 7 ¾, ze is gek op katten, buttons en piano spelen. Ze woont samen met haar ouders en de super irritante Jonas. Ze heeft daarnaast nog een hele grote familie, maar die wonen gelukkig niet bij hun in huis. Jet heeft drie oma’s. Over één oma in het bijzonder gaat het super komische boek: Oma Knetter – Oud & Stout.

De cover laat je direct al zien dat dit boek geen doorsnee boek is, de fluorescerende kleuren knallen eruit en dat is aan de binnenkant niet anders. Iedere pagina staat – rondom de teksten – vol met grappige illustraties. Het boek is dan ook een zeer vermakelijk geheel geworden. Een feestje om naar te kijken, maar zeker minstens net zo’n feest om te lezen. Je zult merken dat het verhaal van Jet met regelmaat een glimlach op je gezicht zal toveren.

Oma Ketter woont in de Breedbilstraat in een klein huisje, dat nog het meeste weg heeft van een paddenstoel. Oma Knetter is niet gek, welnee! Oma Knetter is juist superslim en heeft een heerlijk eigenzinnig karakter. In het boek lees je – naast een leuke en vooral creatieve introductie over Jet en haar familie – twee vette avonturen met Oma Knetter.

In het eerste verhaal gaat Jet met oma Knetter naar het park. Jammer genoeg gaat Jonas ook mee. Met z’n drietjes beleven ze daar spannende avonturen. Er is een nieuwe parkwachter in het park en die is super streng. Je mag er helemaal niets meer en alle mensen in het park zijn dan ook super bedroefd. Gelukkig brengt oma Knetter een beetje leven in de brouwerij.

Het tweede verhaal gaat over de klas van Jet, ze gaan op schoolreis en oma Knetter gaat mee. Daar moet Jet even aan wennen, maar dankzij Oma belooft dit saaie schoolreisje (naar het historisch museum) toch nog een leuk avontuur te worden.

In beide verhalen geeft auteur Sophy Henn het woord aan Jet, zij vertelt de lezer over haar familie (en dan natuurlijk vooral over haar oma) en haar belevenissen op school. Leuk gedaan, de doelgroep van dit boekje zal zich prima kunnen vinden in de belevingswereld van Jet. Inhoudelijk zit het boek ook goed in elkaar. De verhalen sluiten leuk op elkaar aan en bevatten naast ongelooflijk veel humor ook een aantal serieuze elementen. Zo heeft Jet een meisje in de klas die graag pest en de naarste namen bedenkt voor haar klasgenoten. Ook wordt Jet regelmatig geconfronteerd met eigenaardige en behoorlijk gefrustreerde volwassenen. Gelukkig heeft haar oma een scherpe blik en weet ze voor elk probleem wel een creatieve oplossing te bedenken.

Met Oma Knetter- Oud en Stout heeft de jonge lezer, vanaf een jaar of zeven, een grensverleggend, slim en stoer boek in handen. Een boek dat voor veel vermakelijke uren zal zorgen en dat je zeker meer dan een keer zal willen lezen.

★★★★★
Titel: Oma Knetter – Oud en stout | Auteur en illustrator: Sophy Henn | Uitgeverij Billy Bones | Categorie: Kids, 8 Plus | Leeftijd 7-10 | Uitvoering: hardcover | 152 pagina’s| ISBN13: 9789030504016 | Verkrijgbaar sinds: september 2018| Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 7-10-2018 | Prijs: €12,99 | Bestellen

»

1. Pingback: Uitgeverij tipt: De Kertmisaurus | In de boekenkast

2. Pingback: Winactie: Oma Knetter-Oud en Stout | In de boekenkast