Alles is inktvis

Recensie Alles is inktvis door Sandra Hutchison:
Alles is inktvis is een gecompliceerd boek en officieel bedoeld voor jongeren. Het duurde even voordat ik dit boek uit had, ik heb me er werkelijk doorheen moeten zwoegen. Was het dan zo slecht? Zeer zeker niet! Maar juist behoorlijk intens en zo rauw geschreven dat ik het verhaal af en toe even moest laten bezinken, stukken terug moest lezen en soms zelfs moest slikken.

De auteur van dit boek Twiggy Bossuyt heeft een unieke schrijfstijl, ze verstaat de kunst van het weglaten als geen ander. Soms vond ik dit irritant en had ik de indruk dat ze echt steken liet vallen. Maar als je het boek een kans geeft dan bewijst de auteur Twiggy Bossuyt, met Alles is inktvis, een meesterlijk schrijfster te zijn. Niets werd vergeten, maar ze weet de lezer behoorlijk te triggeren door je eerst te laten zwoegen en op onverwachte momenten toch nog een uitleg te geven over situaties die veel eerder in het boek voorkwamen.

Ik heb dit boek echt ervaren als een dikke pil, terwijl het boek slechts 192 pagina’s bevat. Het verhaal gaat over Alice, ze heeft er heel veel moeite mee dat haar vader van de aardbodem lijkt te zijn verdwenen. Ze gaat, samen met haar moeder, elders wonen en kan daar niet goed aarden. Ze drinkt om haar verdriet te vergeten. Dan ontmoet ze de muzikale Turgie, hij woont in een oude treinwagon. Hij heeft een groep interessante vrienden en Alice wordt als vanzelf in de vriendengroep opgenomen. Maar dan krijgt Alice gevoelens voor Turgie, maar het is Max die Alice op zijn beurt weer probeert te versieren. Dan zijn er nog er nog de twee vriendinnen Polly en Miyako. Al met al een kleurrijk gezelschap, met haar nieuwe vrienden in de buurt is het in elk geval nooit saai.

Los daarvan is er nog een zwerver die Turgie heeft gebombardeerd tot professor. De professor spreekt nauwelijks, maar als Alice in nood is komt hij als geroepen…

In dit redelijk dunne boekje gebeurt er ontzettend veel, niet alleen met Alice, maar ook met haar pasverworven vrienden en er zit een heel verhaal achter de professor. Delen zijn, vermoedelijk bewust weggelaten. De schrijfster laat veel aan de verbeeldingskracht van haar lezers over. Soms is dit irritant, maar uiteindelijk kan je niet anders dan haar dit vergeven. Alles is inktvis is echt zo’n boek dat onder je huid kruipt en daar tergend lang blijft zitten. Van Alice kom je voorlopig niet meer af.

Het verhaal heeft veel verborgen boodschappen in zich. Het leert je niet te snel te oordelen over mensen, zij zijn vaak veel meer dan dat je in eerste indruk ziet of denkt. Achter iedere persoon schuilt een verleden, een verhaal.
Alles is Inktvis gaat ook over familie, je eigen weg vinden, pestgedrag, zinloos geweld, agressie, verdriet, rouwverwerking, echte vriendschap en alle facetten van de liefde. Een soms irritant, maar minstens net zo’n briljant boek.

Ik heb het boek een paar keer opzij willen leggen, maar toch doorgelezen. Om uiteindelijk maar één conclusie te kunnen trekken: dit boek is echt vijf dikke vette sterren waard. Een serieuze aanrader voor de echte boekenwurmen, een echte uitdaging en unieke leeservaring voor jong en oud.

★★★★★
Titel: Alles is inktvis | Leesfragment | Auteur: Twiggy Bossuyt | Uitgeverij De Eenhoorn | Categorie: Young Adult | Leeftijd: 15+ | Uitvoering: hardcover| 192 pagina’s| ISBN13: 9789462911956 | Verkrijgbaar sinds: maart 2017 |Recensent: Sandra Hutchison| Datum recensie: 6-10-2018 | Prijs: €14,95 | Bestellen