Liefde & geluk

Recensie Liefde & Geluk door Dayenne Wamsteeker:
Liefde & Geluk draait om Addie, een tienermeisje uit Seattle. Tot voor kort was zij smoorverliefd op Cubby en Addie heeft hem zelfs een foto van haar borsten gestuurd, terwijl haar broer Ian haar nog zo gewaarschuwd had. Inmiddels is Cubby Addies ex-vriendje en zijn haar borsten overal op internet te zien. Haar toekomst lijkt in puin te liggen en om alles nog erger te maken heeft ze nu ook voortdurend ruzie met haar broer Ian, die wil dat Addie alles aan hun ouders vertelt.

Als ze een familiebruiloft in Ierland hebben hoopt Addie dat dit een goede afleiding is. Helaas loopt het allemaal anders. Ian en Addie ontmoeten de Ierse Rowan en tot haar eigen verbazing gaat Addie Rowan steeds leuker vinden. Ze maken met z’n drieën een bijzondere roadtrip door het prachtige Ierland aan de hand van de reisgids “Ierland voor mensen met een gebroken hart”.

Liefde & Geluk is een heerlijke Young adult roman, geschreven door Jenna Evans Welsch. Eerder schreef zij het boek Liefde & gelato, een vrolijk zomerboek over de liefde en Italiaans ijs. Ook Liefde & Geluk is een vrolijk boek over de liefde met het prachtige Ierse landschap als achtergrond. In het boek speelt de reisgids “Ierland voor mensen met een gebroken hart” een grote rol. Het verhaal van Addie wordt afgewisseld met stukken uit deze reisgids. In deze reisgids word je meegenomen naar de prachtigste plekken in Ierland. De mooie beschrijvingen zorgen ervoor dat je nieuwsgierig wordt naar Ierland, je zou er zo heen willen gaan om al die pracht met je eigen ogen te aanschouwen.

Naast de beschrijvingen van Ierland staan in de reisgids ook tips om over liefdesverdriet heen te komen en worden er opdrachten gegeven om je oude liefde te vergeten. Addie heeft liefdesverdriet en daarbij is er ook nog haar foto die op internet zwerft. Dit heeft grote impact op haar. Zo komt de kracht van social media onder de aandacht. Addie heeft een intieme foto gedeeld met haar ex-vriendje en nu staat deze foto op internet. Door alle social media verspreidt deze foto zich razendsnel.
Helaas is het ongewenst delen van intieme foto’s iets wat steeds vaker gebeurt. Het kan mensen ernstig beschadigen en het gevoel geven dat het nooit meer hetzelfde zal zijn. Auteur Jenna Evans Welsch bespreekt daarmee een zeer actueel onderwerp en laat zien hoeveel schade het delen van een foto kan aanrichten. Mooi dat in dit vermakelijke verhaal ook een serieus onderwerp zit.

Addie is een echt tienermeisje met haar eigen struggles. Ze zit nog vol liefdesverdriet, maar nu lijkt ze in Ierland alweer een nieuwe liefde tegen het lijf te lopen. Leuk, maar ook verwarrend! Liefde & Geluk is een fijn boek om te lezen en bovendien kun je genieten van het prachtige Ierland.

★★★★
Titel: Liefde & geluk | Leesfragment | Auteur: Jenna Evans Welch | Uitgeverij HarperCollins Holland | Categorie: Young Adult | Uitvoering: paperback | 320 pagina’s| ISBN13: 9789402702293 | Verkrijgbaar sinds: 25-9-2018 | Recensent: Dayenne Wamsteeker | Datum recensie: 2-10-2018 | Prijs: €15,- | Bestellen