Wereldklassiekers 1 – Romeo & Julia

Recensie Romeo & Julia door Chantal Hutchison:
Het verhaal van het toneelstuk Romeo & Julia van William Shakespeare is bij de meeste mensen wel bekend. De schrijfster Tiny Fisscher heeft dit wereldberoemde verhaal over dit toneelstuk herschreven. Dit overweldigende verhaal gaat over twee rivaliserende families: de Montecchi’s en Capuletti’s (oorspronkelijk de Montegues en Capulets). Een verhaal waarin haat, verboden liefde en verraad een grote rol spelen. Romeo Montecchi en Julia Capuletti spelen de hoofdrol in een eeuwenoud verhaal dat gaat tussen verboden liefde, verraad en haat tussen twee families.
Tiny Fisscher heeft het herschrijven van dit verhaal heel goed gedaan. Het leest vlot weg en is makkelijk te begrijpen, ondanks dat veel nog in de oude stijl is gebleven. Hierdoor komt het verhaal niets tekort. De cover van het boek is erg mooi en is echt in de stijl van het verhaal ontworpen, wat het boek echt een meerwaarde geeft. Het boek is dan ook echt zo vormgegeven dat je dat het liefst zo veilig mogelijk wilt bewaren. Ook de mooie illustraties die tussen de hoofdstukken door afgebeeld zijn geven het boek net wat extra’s, waardoor je meer het boek ingetrokken wordt.

Ondanks dat dat het verhaal zielig is, is het een heel mooi en boeiend boek met de afwisseling tussen drama, romantiek en humor. Het verhaal is niet geheel het originele verhaal gebleven, waarschijnlijk omdat dit in deze tijd gewoon beter werkt. Zo zijn bijvoorbeeld een aantal namen veranderd en is er op sommige momenten voor een andere volgorde van het verhaal gekozen. Ook was het originele toneelstuk in rijmvorm, daarentegen is dit verhaal in romanvorm geschreven.

De auteur heeft echter wel de middeleeuwse sfeer weten te bewaren, zoals William Shakespeare het hoogstwaarschijnlijk bedoeld heeft. Het verhaal heeft echter maar 168 bladzijden, wat voor mij, normaal gesproken, bij een boek een beetje te kort is, maar voor dit verhaal precies goed was. De schrijfster Tiny Fisscher bewijst echt dat Romeo & Julia een klassieker is die door iedereen gelezen moet worden of dat je nu jong of oud bent. Ik geef dit boek dan ook de volle vijf sterren.

★★★★★
Titel: Romeo & Julia | Auteur: Tiny Fisscher | Uitgeverij Blossom Books | Categorie: Young Adult | Uitvoering: hardcover | 166 pagina’s| ISBN13: 9789463492508 | Verkrijgbaar sinds: september 2018 |Recensent: Chantal Hutchison | Datum recensie: 1-10-2018 | Prijs: €24,99 | Bestellen