Layers

Recensie Layers door Inge Brunnekreef:
De werkelijkheid is complex

Layers gaat over de 17-jarige Dorian. Zijn moeder is overleden en zijn vader is hardhandig en daarom is hij van huis weg gelopen, nu leeft hij op straat. Zijn wereld is bikkelhard vooral als hij op een morgen wakker wordt naast een lijk met zijn zakmes nog in zijn hand. Zelf kan hij zich helemaal niets herinneren.
Een man, genaamd Nico, benadert hem en belooft hem hulp. Hij brengt hem naar een villa van de rijke Bornheim, ver weg van de bewoonde wereld en afgesloten van internet en andere media. Hier wonen nog meer daklozen, die allemaal dezelfde hulp van Nico ontvingen. Ze krijgen een opleiding, kleding en eten. Allemaal te mooi om waar te zijn! Dorian voelt zich echter al snel thuis. Hij wordt verliefd op Stella die hier ook verblijft.

Als tegenprestatie moeten ze flyers uitdelen in de stad. Ze worden met een bus gebracht en gehaald. Als Dorian deze taak goed uitvoert mag hij ook pakketjes afleveren bij rijke zakenmensen. Hier slaat al wel de twijfel bij Dorian toe of alles wel in de haak is. Wanneer een levering niet goed verloopt gaat Dorian op de vlucht. Hij is te nieuwsgierig en opent het pakje met alle gevolgen van dien. Er blijkt een Visionar Master in het pakje te zitten, oftewel een databril. Hiermee krijg je veel informatie over voorbijgangers en over winkels. Ook krijgt hij vreselijke dingen over zichzelf te lezen. Ook krijgt hij meteen de mannen van Bornheim achter zich aan en moet Dorian vrezen voor zijn leven.

Het boek heeft een geweldige cover die meteen opvalt. De kaft is uitvouwbaar en daardoor zie je een steeds kleiner wordend vierkant of kader. De titel en de cover blijken na het lezen van Layers dan ook heel goed gekozen. Tijdens het uitklappen kom je steeds meer te weten waar het boek over gaat. Vouw je het helemaal open dan zie je de tekst: DE WAARHEID IS COMPLEX en dat is het zeker na het lezen.

Layers is een boek dat je vanaf het begin meteen te pakken heeft. Het begint spannend doordat Dorian wakker wordt naast het lijk. Vanwege de mooie schrijfstijl, die vlot en duidelijk is, en de oplopende spanning, heb ik het boek met veel plezier gelezen. Ik miste wel de diepgang bij de personages. Het verhaal wordt verteld door de ogen van Dorian. Er gebeurt zoveel in het verhaal dat je in gedachten meeloopt en rent met Dorian, maar dat je niet echt een gevoel bij hem krijgt. Dit laatste vind ik wel wat jammer. Dorian wordt verliefd op Stella maar toch lees je weinig over zijn gevoelens. De andere personages worden voor mij helemaal niet uitgediept. Alles blijft hierdoor wat oppervlakkig.

Het verhaal zit wel goed in elkaar. Echt spannend zoals het veelbelovende begin vond ik het echter niet. Vooral in het middengedeelte van het boek valt het verhaal vaak terug in herhalingen.
Maar er gebeurt genoeg! Waardoor je toch blijft doorlezen. Er werd goed naar het plot toegewerkt. Er komen steeds meer vragen bij die je graag beantwoord ziet worden. Het plot had ook nog eens een geweldige plottwist die ik niet zag aankomen. Toch een klein puntje van kritiek: De aanloop naar het plot is vrij lang en valt in herhalingen maar het plot zelf wordt wat afgeraffeld.

Een spannend, mysterieus YA boek vol technologie wat zeer geschikt is voor deze doelgroep maar ook zeker goed te lezen voor de volwassenen.
Ik geef het vier sterren.

★★★★
Titel: Layers |  Auteur: Ursula Poznanski | Uitgeverij Lemniscaat | Categorie: Young Adult | Uitvoering: paperback | 368 pagina’s | ISBN13: 9789047708681 | Verkrijgbaar sinds: april 2017|Recensent: Inge Brunnekreef | Datum recensie: 28-9-2018 | Prijs: €19,95 | Bestellen