Maanziek

Recensie Maanziek door Hannie van Grol:
In dit boek voor de doelgroep Young Adult heeft de zeventienjarige Mathis zo zijn eigen problemen. Hij heeft weinig vrienden, de relatie met zijn vriendin Ellen loopt niet geweldig en hij heeft last van verschrikkelijke nachtmerries. Die lijken haast een voorspellend karakter te hebben en regelmatig wordt Mathis badend in het zweet wakker. De dromen lijken nog erger te worden na zijn verhuizing van Hengelom naar Epenberg. Zijn leven wordt er niet gemakkelijker op.

Maar dan ontmoet hij de mysterieuze Mila. Hij komt haar op allerlei plaatsen tegen en uiteindelijk krijgen ze meer contact. Ze vertelt hem over lucide dromen en wijdt hem in in de kunst invloed uit te oefenen op zijn dromen. Maar de droomwereld en de realiteit komen heel dicht bij elkaar en lopen geregeld in elkaar over. Langzamerhand wordt duidelijk wat hierachter zit. Er zijn donkere krachten die mensen via de verschrikkelijkste nachtmerries proberen te beïnvloeden en in te palmen. Zo proberen ze de macht over te nemen. Samen met Mila gaat hij de strijd aan en in dit eerste deel blijft het einde open.

Het boek Maanziek is opgebouwd uit drie delen. Het eerste en derde deel zijn geschreven vanuit Mathis en het tweede deel vanuit het perspectief van Mila. De hoofdstukken hebben passende titels, zodat je al een idee krijgt waar het over zal gaan. In de epiloog wordt de spanning opgevoerd, zodat je alleen maar nieuwsgieriger wordt naar deel 2.

Halverwege wordt uitgelegd wat de titel Maanziek betekent en wordt duidelijk waarom die zo gekozen is. Zo zijn er regelmatig gebeurtenissen en opmerkingen die je niet begrijpt, maar langzamerhand wordt er steeds meer van de geheimen onthuld en begin je dingen door te krijgen. Zo is het af en toe ook moeilijk om te onderscheiden wat droom is en wat werkelijkheid, maar ook dat valt op z’n plek als je verder leest. Net zoals in onze droomwereld de meest onlogische dingen kunnen voorkomen, is Maanziek vaak verwarrend en wisselen de verschillende gebeurtenissen elkaar snel af.

Maanziek is een boek met een origineel thema, vol spanning, humor, een vleugje romantiek en een dosis horror. Voor elk wat wils dus.

Tip: Lees ook het vervolg: Alpengloed

★★★★
Titel: Maanziek| Leesfragment | Auteur: Eva Linden | Uitgeverij: The Black Sheep Indie | Categorie: Young Adult | Uitvoering: paperback/e-book | Pagina’s: 256 | ISBN13: 9789082534634 | Verkrijgbaar sinds: |Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 27-09-2018 | Prijs boek: €23,50 | Bestellen| Prijs e-book: €3,99 | Bestellen