Zoek me tussen de sterren

Recensie Zoek me tussen de sterren door Hannie van Grol:
Uit de mooie collectie van Young & Awesome komt Zoek me tussen de sterren een intrigerend boek. De hoofdpersoon is Eliza Mirk, een onopvallend, teruggetrokken meisje. Ze maakt de indruk mensenschuw te zijn in de gewone wereld, terwijl ze op internet wereldberoemd is. Ze schrijft en illustreert namelijk de zeer geliefde online strip MonsterZee onder het pseudoniem Lady Astronomia. Ze heeft een grote schare fans die lyrisch zijn over haar strip, maar in het echt weten maar heel weinig mensen dat zij de bedenkster en schrijfster hiervan is. En dat wil ze ook zo houden.

Op een gegeven moment komt er op de school waar Eliza heengaat, een nieuwe leerling Wallace, die alleen communiceert door middel van geschreven tekst. Omdat beiden enigszins wereldvreemd zijn, voelen ze zich tot elkaar aangetrokken. Dan blijkt dat Wallace een grote fan is van MonsterZee. Dit zorgt ervoor dat Eliza voor een dilemma komt te staan: gaat ze vertellen dat zij degene is die de strip bedacht heeft of blijft ze verborgen in de anonimiteit? Dit dilemma leidt tot een aantal verwikkelingen die op verrassende wijze opgelost worden.

Zoek me tussen de sterren sluit prima aan op de belevingswereld van jongeren die een groot gedeelte van hun leven online doorbrengen. De termen fandom, fanfictie, forums, chats passeren regelmatig de revue. Eliza heeft meer vrienden online dan in real life, in de virtuele wereld kan ze zich uitleven en zichzelf zijn. Het verhaal over MonsterZee gaat over Amity, Dallas en allerlei monsters. Geregeld worden er delen van de strip met tekst afgedrukt. Jammer is alleen dat in het ebook de afbeeldingen en de tekst daarbij niet te vergroten zijn, waardoor het erg moeilijk is het verhaal van Lady Astronomia naast het verhaal over Eliza (in de ik-vorm) te volgen.

Het boek leest vlot en gemakkelijk, mede door de korte hoofdstukken. De persoon Eliza intrigeert, net als Wallace. Allebei hebben ze hun eigen problemen, die psychologisch gezien goed uitgediept worden. Verschillende thema’s naast de al eerder genoemde online-wereld, komen langs, zoals depressie, uitzichtloosheid en suïcidale gedachten. Goed wordt uitgelegd hoe die gevoelens ervaren worden en wat eraan gedaan kan worden. “Er schuilen monsters in de zee”, de belangrijkste zin uit de internetstrip, geeft heel duidelijk de problemen van Eliza weer, maar ook dat ze bevochten kunnen worden en er uiteindelijk een oplossing voor is.

Zoek me tussen de sterren is een YA-roman waarin allerlei moeilijkheden waar jongeren tegenaan kunnen lopen, besproken worden. Maar het boek blijft niet hangen in problemen, maar geeft ook oplossingen weer.
Kortom, Zoek me tussen de sterren is een boek vol uitzicht en hoop. Zeer de moeite waard om gelezen te worden!

★★★★
Titel: Zoek me tussen de sterren | Auteur:  Francesca Zappia | Uitgeverij: Young & Awesome | Categorie: Young Adult | Uitvoering: paperback | Pagina’s: 320 | ISBN13: 9789025875503