Een bijna definitieve lijst van nachtmerries

Recensie Een bijna definitieve lijst van nachtmerries door Lore van Dun:
Een nieuw boek van Krystal Sutherland? Dat moest ik lezen! Haar eerste boek Sterrenstof  heb ik met veel plezier gelezen en sloot ik af met een mooie vijf sterren. Zou dit boek dit kunnen evenaren? Ik ben heel benieuwd.

In Een bijna definitieve lijst van nachtmerries maken we kennis met Esther. Iedereen in haar familie heeft een fobie, aan deze fobie zullen ze namelijk sterven. Esther zelf weet nog niet welke angst tot haar dood zal leiden. Omdat ze niet wil ontdekken wat deze fobie is heeft ze een hele lijst met dingen die ze probeert te vermijden. Jonah berooft haar op een avond van deze lijst. Jonah wil dan ook heel graag Esther helpen om haar angsten onder ogen te komen en zo te beseffen dat haar hele lijst teniet kan gedaan worden.

Ik ben een groot contemporary* fan en dit boek lijkt dan ook perfect voor mij. Een aangename mix van fantasy, contemporary, paranormaal en humor. Toch wist Een bijna definitieve lijst van nachtmerries mij niet te overtuigen. Het was heel vaak overdreven, de personages werden te extreem neergezet. Het realiteit-gedeelte verdwijnt bijna helemaal in dit verhaal. Dat is net zo kenmerkend aan contemporary.

Het verhaal bevat wel tonnen symboliek en boodschappen. Heel veel mensen hebben een bepaalde angst of fobie en het overwinnen van deze angsten is heel mooi neergezet in dit boek. Ik denk dat mensen die een bepaalde angst willen overwinnen misschien wel eens inspiratie uit dit boek halen om dit op een leuke, speelse manier te doen. Ook andere heftige onderwerpen komen aan bod. Zo speelt vriendschap een grote rol in het verhaal. Je moet iemand heel hard vertrouwen om zo je angsten in zijn handen te leggen. Een ander onderwerp dat terugkomt is depressie. Dit wordt voor mij echter niet goed genoeg uitgediept. Hier had ook een mooie boodschap uit gevormd kunnen worden.

Een bijna definitieve lijst van nachtmerries is zeker geen slecht boek. Er zit heel wat symboliek in en geeft zo een mooie boodschap mee. Ondanks deze symboliek was het voor mij heel vaak te overdreven en te hard proberen om een speciaal verhaal te schrijven. Ik blijf dan ook steken op 3 sterren.

*Contemporary: boeken die zich in een realistische setting – het heden – afspelen

★★★
Titel: Een bijna definitieve lijst van nachtmerries | Auteur: Krystal Sutherland | Uitgeverij: Young & Awesome | Categorie: Young Adult | Uitvoering: paperback/ e-book | Pagina’s: 272 | ISBN13: 9789025874650 | Verkrijgbaar sinds: april 2018 |Recensent: Lore van Dun | Datum recensie: 21-09-2018 | Prijs: €18,99 | Bestellen