Schaduwen

Recensie Schaduwen door Hannie van Grol:
Spannende thriller met heel veel twists

Voor de thrillerliefhebber is Schaduwen van Yvonne Franssen een absolute mustread. Het verhaal zit vol spanning en geregeld word je op het verkeerde been gezet. Langzamerhand wordt duidelijk welke geheimen er spelen bij de hoofdpersonen in dit boek.

Ellen Groenenboom is 14 jaar oud als ze verkracht wordt door een onbekende man. Deze afschuwelijke gebeurtenis heeft ze grotendeels verdrongen en bovendien heeft ze er nooit over kunnen praten. Maar langzamerhand haalt het verleden haar in.

Het verhaal start na de proloog als Ellen 36 jaar oud is. Ze leeft dan een teruggetrokken bestaan in een oude boerderij, samen met haar drie honden. Haar man Rogier en zij zijn al enige tijd uit elkaar, maar nog steeds niet officieel gescheiden. Op zekere dag ontvangt ze een dreigmail. In eerste instantie beschouwt ze die als spam, maar er volgen er meerdere. Dan wordt op een dag een van haar honden doodgeschoten door een voor haar onbekende man. Deze persoon wordt later vermist en dan begint de zoektocht naar de waarheid. Bestaat er een verband tussen de mails en het doodschieten van de hond? Wie uit haar omgeving is nog te vertrouwen en wie niet? Langzamerhand komen de geheimen uit haar verleden boven tafel.

De cover van het boek geeft een prachtig gevormde sleutel weer en deze zal symbool staan voor de sleutel die op de waarheid past. En pas helemaal op het eind van het boek wordt duidelijk wat de betekenis van de sleutel is in het geheel van de waarheid.

De thriller is opgebouwd uit soms heel korte hoofdstukken, die vanuit verschillend perspectief worden geschreven. Boven ieder hoofdstuk staat de naam van de persoon die weer een tipje van de sluier oplicht van de vele geheimen die ieder van de hoofdpersonen met zich meedraagt. En bijna elk hoofdstuk eindigt met een cliffhanger zodat je door wilt lezen en je helemaal opgaat in het verhaal.

De schrijfstijl van Yvonne Franssen is prettig, nergens saai en geen enkele keer heb je het gevoel dat de aandacht gaat verslappen. En op het moment dat je denkt te weten hoe alles in elkaar zit, komt er een nieuw geheim aan het licht en neemt het verhaal weer een andere wending. Je blijft geboeid tot het eind, dat je wel enigszins had verwacht, maar dat nog zoveel onthullingen in zich heeft die je van tevoren niet had kunnen voorzien.

Futuro Uitgevers heeft met Schaduwen weer een juweeltje binnengehaald, een boek dat gaat over vertrouwen en wantrouwen, liefde, verkrachting en intriges. Een boek vol duistere geheimen, die een voor een ontrafeld gaan worden en waardoor je in het verhaal gezogen wordt. Ook de verschillende personages worden duidelijk neergezet met een psychologische diepgang, waardoor je voor sommige personen meteen sympathie voelt en voor andere een enorme weerstand.
Voor de thrillerliefhebber is dit boek een echte aanrader.

★★★★★
Titel: | Leesfragment | Auteur: Yvonne FranssenFuturo Uitgevers | Categorie: Thrillers | Uitvoering: Paperback/e-book| Pagina’s: 218 | ISBN13: 9789492939029 | Verkrijgbaar sinds: augustus 2018 |Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 14-9-2018| boek: €18,95 | Bestellen| e-book: €9,99 | Bestellen