De structuur van asfalt

Recensie De structuur van asfalt door Antoinette van Steeg:
De structuur van asfalt is een autobiografische roman over autisme. Het boek is zo puur en rauw geschreven, dat ik dit boek niet snel zal vergeten. De auteur heeft ervoor gekozen het boek in 3 delen op te delen.

In het eerste deel maken we kennis met Hans, getrouwd met Sarah. Samen hebben ze een zoon Jasper van 5 jaar.
Hans heeft een goede baan bij een bank, waar hij wel een einzelgänger is. Hij is het liefst op zichzelf, als de cijfers maar kloppen. Thuis is hij graag in de natuur, waar hij vogels spot. Is hij niet op pad, dan is hij graag thuis buiten. Af en toe spreekt hij af met zijn vriend Erwin, met wie hij ook zijn problemen kan bespreken.

Wanneer Jasper naar school gaat, blijkt dat hij niet echt met de groep optrekt en graag alleen is. De juf geeft aan dat ze hem graag willen testen. Waar Sarah volledig meewerkt, trekt Hans zich steeds meer zich terug. Jasper mag toch zijn wie hij is? Hij gaat mee naar de gesprekken, maar echt aanwezig is hij niet. Dan krijgen ze de uitslag. Jasper heeft autisme.
Steeds meer zoekt Hans zijn rust in de natuur of het werk. Op het werk is hij al een paar maal aangesproken op zijn antisociale houding en hij gaat hiervoor zelfs naar een cursus.

In het tweede gedeelte is Jasper 12 jaar. Op school krijgt hij begeleiding. School is voor hem een straf. Hij wordt anders behandeld en voelt en weet dat hij anders is. Dan krijgen ze het advies om hem naar een speciale school te laten gaan met kleine klasjes. Voor Hans is dit een verschrikking. Nu is zijn zoon gehandicapt, denkt hij. Eenmaal op de nieuwe school, waar Jasper de gehele week is, met de weekenden thuis, blijkt het snel goed te gaan. Hij maakt meer contact.

Hans heeft ondertussen niet door dat Sarah op is. De meeste last komt op haar schouders omdat Hans vaak in de natuur of op het werk te vinden is. Praten kunnen ze hier niet goed over. Sarah heeft wel haar vriendinnen Hannah en Marjan die ze geregeld ziet, maar mist Hans hierin. Dan neemt Hans een beslissing. Hij wil ook getest worden. Zal Jasper het van hem geërfd hebben? De uitslag is positief. Veel puzzelstukjes vallen op hun plek.

In het derde gedeelte van De structuur van asfalt besluit Hans dat hij zijn uitslag niet wil delen met zijn omgeving. Hij verteld het niet op zijn werk of aan zijn familie. De band is nooit goed geweest met zijn ouders. Hij begrijpt niet dat ze er nooit wat mee hebben gedaan. Hij is gestraft dat hij nooit heeft geweten waarom hij graag alleen is, in de natuur of tussen de cijfers.

Herinneringen over zijn schooltijd komen naar boven. Gelukkig kan hij hierover sparren met zijn psycholoog, die hij wekelijks ziet. Hier krijgt hij handvatten om er mee om te gaan. Vroeger waren de tijden eenmaal anders.
Hans besluit het Jasper te vertellen. Het is goed zo. Beiden kunnen leven met hun autisme al heeft Hans hiervoor veel bergen en dalen moeten overbruggen.

Ik geef het boek De structuur van asfalt 4.5 sterren. Een aanrader voor iedereen die iemand kent of werkt met mensen met autisme. Hans heeft het verhaal op een bijzonder pakkende wijze geschreven. Het voelt aan als een verhaal, maar tussen de regels is zoveel meer te lezen. Hans heeft zijn hele leven moeten vechten voor ‘zijn plekje’ en heeft gelukkig zijn hobby in de natuur. Hij weet goed over te brengen hoe hij eigenlijk in de knoop zit, terwijl het voor hem zo gewoon lijkt. Hij vindt dat anderen anders kijken of situaties ervaren. Het is lang geleden dat ik zo’n goed boek over dit thema heb gelezen.

★★★★
Titel: De structuur van asfalt
Auteur: Hans Leduc