Het Joshuaprofiel

Standaard

Het JoshuaprofielDe als schrijver mislukte Max is een brave en plichtsgetrouwe burger – anders dan zijn broer, die in een gesloten psychiatrische inrichting zit. Maar Max heeft nooit iets illegaals gedaan in zijn leven. Tot nu toe. Binnen een paar dagen zal hij een van de meest verschrikkelijke en weerzinwekkende misdaden plegen waar mensen toe in staat zijn, hij weet het alleen zelf nog niet. Er zijn echter mensen die er wel van afweten en die willen hem vermoorden voordat het te laat is.

Sebastian Fitzek (Berlijn, 1971) studeerde Rechtswetenschappen en werkt als journalist en schrijver voor radiostations en tv-zenders. Van zijn psychologische thrillers zijn miljoenen exemplaren over de toonbank gegaan in niet minder dan negenentwintig talen. Eerder verscheen van Sebastian Fitzek Afgesneden & Passagier 23.

 

 

Gastrecensie: Deze thriller is niet alleen spannend, maar hier en daar naar mijn mening zelfs eng. Normaliter zou ik denk ik ook niet snel dit boek gekozen hebben om te lezen, ik lees meestal andere genres. Maar het boek kwam op mijn pad en zo begon ik met lezen.

Het begint allemaal redelijk rustig en de schrijver heeft een fijne vertel-vorm waardoor je snel in het verhaal zit.De wijken van Berlijn zie  je voor je opdoemen terwijl het hoofdpersonage Max samen met zijn 10 jarige stiefdochter Jola in een volkswagen door de straten rijd. Vrij snel na deze rustige introductie komt het in verhaal in een geheimzinnige stroomversnelling. Eigenlijk zou alles wat ik er nu over zou schrijven een soort spoiler zijn.Feit blijft dat je als lezer niet meteen begrijpt wat er allemaal gebeurd, maar Max begrijpt er zelf ook niets van. Samen ontrafel je het mysterie stap voor stap. Max komt alleen maar dieper in de narigheid en ik als lezer kwam dieper in het verhaal terecht en samen werden we meegesleurd in angstige en spannende situaties.

Het verhaal is hier en daar rauw en mijn moederhart kon niet alles verdragen.Maar als je door leest is er een ruim nawoord van de schrijver. Hij belicht hierin zijn denkwijze en dat kon ik enorm waarderen. Deze uitleg zet je aan het denken.

Wat ik er verder mee moet, weet ik nog niet. Maar boeken die je aan het denken zetten zijn altijd leerzaam en zullen de kijk op de wereld verbreden.

★★★★

Titel: Het Joshuaprofiel
Auteur: Sebastian Fitzek
Uitgever: The House of Books 
ISBN13: 9789044349870
Categorie: Thrillers
Pagina’s: 384
Uitvoering: paperback
Verschijningsdatum: maart 2016
Recensie: Petra Pieper
Datum recensie: 06-05-2016
Prijs: €19,99
Bestellen

Geef een reactie

