Interview Tim Notten

Standaard

Deze maand kwam Uitgeverij De Fontein met de spraakmakende thriller NIKKI op de markt. Het debuut  van Tim Notten. Hoogste tijd om deze talentvolle schrijver aan jullie voor te stellen. Hieronder lees je een kort interview met Tim Notten waarin hij vragen beantwoordt die onze lezers stelden. Miranda van neer uit Echt won met haar vraag: Wiens oordeel over je boek vrees je het meest en wiens oordeel betekent het meest voor je? Zijn thriller debuut: NIKKI.

Interview met Tim Notten – auteur van NIKKI

nBcFvX4fWie is Tim Notten?
Dat is typisch zo’n vraag die een mens zich altijd moet blijven stellen. Ik heb mezelf verschillende keren opnieuw uitgevonden. Niet met een vooropgezet plan, maar meer omdat de dingen liepen zoals ze liepen. Wat ik nu ben is een optelsom van wat ik ben geweest. Journalist, bergsportinstructeur, copywriter, schipper, IT’er, schrijver, het is een wonderlijke mengeling van ambachten.

Wanneer ben je schrijver? Misschien als je straffeloos een boek hebt geschreven. Maar dat is zeldzaam, want vrijwel geen enkel boek ontkomt aan nare kritieken. Ik denk dat je steeds moet streven naar iets beters, dat ieder boek het beste moet zijn wat je op dat moment kunt schrijven, maar ook een opmaat naar nieuw werk, dat het voorgaande moet overtreffen. Als dat de drijfveer is, vind ik dat je jezelf een schrijver mag noemen. En zo noem ik mezelf dan dus maar.

 

Lees je zelf graag thrillers en zo ja, welke thriller is dan favoriet?9789041425478
Een goede thriller is heerlijk om te lezen. Ik houd van spannende verhalen die zorgvuldig, laag voor laag worden opgebouwd. The Shining van Stephen King is onnavolgbaar. Wat mij betreft is in Nederland Charles den Tex the man to beat. Maar als ik heel eerlijk ben, schrijft Herman Koch ook gewoon geweldige thrillers. Ja, ik denk dat ik dan ‘Geachte heer M.’ als favoriet noem – een klassieke whodunnit.

 

Waarom ben je nu pas met schrijven begonnen?
Schrijven doe ik al mijn hele leven, maar om een boek te schrijven moet je eerst wat te vertellen hebben. Tot een jaar of drie geleden was alles wat ik te zeggen had ook wel in een artikel, een column of een e-mail te proppen. Eind 2011 kreeg ik voor het eerst een idee, dat te omvangrijk was voor duizend woorden. Ik had wat financiële reserve opgebouwd, besloot mezelf een sabbatical te gunnen en ging met mijn laptop aan de keukentafel zitten.

Daar kwam ik er na een paar maanden achter dat een roman schrijven andere koek is. Binnen een halfjaar had ik heel het verhaal op papier, meer dan 400 pagina’s, maar goed was het nog lang niet. Bovendien zweefde het tussen roman en thriller. De eerste passages sneuvelden – ik schrapte alles wat ook maar enigszins autobiografisch was – en begon met herschrijven, en weer herschrijven. Precies twee jaar later, vlak voor de kerst van 2013, zag De Fontein er wel iets in en tekenden we een contract. Maar dan wel met de afspraak dat ik er een echte thriller van zou maken. Volgens mij is dat aardig gelukt.

 

9789026137020-nikki-l-LQ-fHoe kom je aan de naam Nikki als titel voor je boek?
Nikki is natuurlijk om wie het allemaal draait in dit boek. Haar naam was vanaf het begin de werktitel van mijn manuscript. We hebben er lang over getwijfeld – ik had nog wat andere titels – maar per saldo moest het toch gewoon ‘Nikki’ heten. Die andere titels zijn nu de titels van de drie boekdelen geworden.

 

Wat is je favoriete gebeurtenis uit het boek Nikki en waarom?
Die is lastig. De drie boekdelen zijn erg verschillend qua sfeer. Het middelste deel bevat een aantal scenes die wat langer uitgesponnen zijn, wat past bij de gemoedstoestand van Simon, de hoofdpersoon. Aan het einde van dat boekdeel zit hij op een bankje aan het water te praten met de broer van Nikki. Het is een kalme, bijna serene scene, terwijl het gesprek tussen die twee mannen bol staat van de spanning en emotie. Hier en daar zitten meer van dergelijke passages in het boek. Ik vind dat heerlijk om te schrijven. Ik hoop dat dat ook zo overkomt.

 

Wiens oordeel over je boek vrees je het meest en wiens oordeel betekent het meest voor je?
Aan de ene kant zijn er natuurlijk de critici, van wie ik hoop dat ze mijn boek zullen bespreken, maar omdat ik nogal een nieuwkomer ben in het wereldje zou ik niet zo snel weten wie ik moet vrezen.

Aan de andere kan zijn er vrienden, familie en collega’s, de mensen die me na staan, die zich onvermijdelijk ook een oordeel gaan vormen over wat ik al die tijd heb zitten pennen. Dat zijn mensen die me kennen, die mijn boek ook kunnen betrekken op mijn persoon en dat maakt het… ja, spannend. Het belangrijkste oordeel is denk ik toch dat van Linda, mijn vrouw. Als zij het niks vindt, dan wordt het ook nooit wat.

 

Meer weten over Tim Notten en zijn debuut? Kijk dan ook eens op:
Twitter
Tim Notten
Facebook
Blog Bezijden de Waarheid

Recensie NIKKI

»

Geef een reactie

